Verse vis welkom in Sasput Grobbendonk dankzij N-VA

Op 3 juli 2018, over deze onderwerpen: Leefmilieu
De sasput in Grobbendonk

Burgemeester Eric Van Meensel, tevens bevoegd voor “Milieu”,  stelt met trots het project van de heropgewaardeerde ‘sasput’ voor.

Op donderdag 5 juli 2018 om 10.30 uur worden in de visvijver Sas, in de volksmond ‘de sasput’ genoemd, weer vissen uitgezet. Zo zorgen we ervoor dat de sasput met zijn rijkelijk verleden opnieuw kan schitteren en voor jong en oud een plaats van ontspanning en ontmoeting kan worden.

De sasput en de omgeving errond werd begin dit jaar grondig opgeknapt. Slib werd voor de eerste keer in 100 jaar geruimd en afgevoerd. Visplaatsen werden hersteld en er werd een pad aangelegd voor rolstoelgebruikers zodat de sasput ook voor hen toegankelijk wordt.

De geschiedenis van de sasput gaat terug tot 1839. Op 4 juli 1839 werd de gekanaliseerde Kleine Nete plechtig geopend door Leopold I. Hierdoor ontstond de verbinding van Herentals met de Schelde via de Grote Nete en de Rupel. In een tweede fase werd het kanaal tussen Herentals en Bocholt (richting Luik) gegraven. Dit kanaal werd tussen 1843 en 1846 afgewerkt. In een laatste fase werd het Kempisch Kanaal in 1856 afgewerkt door een nieuwe verbinding te maken tussen de gekanaliseerde Kleine Nete in Grobbendonk (Bist Brug) en het kanaal Herentals - Bocholt. Dit gedeelte werd in 1940, na de opening van het Albertkanaal, gedempt. De sasput is hier nog een restant van. Na het dempen van het kanaal werd de sasput in de jaren 70 ingericht als visvijver.