Kiezen is verliezen

Op 31 oktober 2013

Het is alweer even geleden dat er een blog verscheen van mezelf. Vandaag leek het me echter tijd om nog eens te schrijven over het reilen en zeilen van de gemeente Grobbendonk. Op dit moment telt eigenlijk maar één ding: het rondkrijgen van de meerjarenplanning 2014-2019. Daarvoor moeten we behoorlijk wat keuzes maken, gezien de slechte financiële toestand waarin onze gemeente verkeert. En zoals het gezegde gaat: kiezen is verliezen, spijtig genoeg...

Nieuwsflash: al onze rekening staan op dit moment in het rood. Om de komende jaren enigszins over een investeringsruimte te beschikken (de gemeente moet draaiende blijven), dient het gemeentebestuur de nodige leningen aan te gaan. De bedragen nemen wel gestaag af de komende jaren maar dit is verre van ideaal. In 2019 dienen we een positief evenwicht op lange termijn voor te leggen en leningen wegen daarbij door. Besparen is dus de boodschap!

Investeringen schrappen

Elke partij in de coalitie heeft zijn prioriteiten. Voor de N-VA Grobbendonk-Bouwel is dat allereerst financieel orde op zaken zetten. Dat is geen leuke opdracht maar wel één die noodzakelijk is voor de gezondheid en de toekomstkansen van de gemeente. Er dienen echter investeringen te gebeuren in onder andere het wagenpark van de gemeente, de wegeninfrastructuur en de dienstverlening. Om deze 'vaste investeringen' te kunnen doen, moeten we keuzes maken in andere projecten.

Een moeilijke keuze voor handen is die tussen de restauratie van de pastorij in Grobbendonk en het in pacht nemen/restaureren van de kasteelhoeve van de familie d'Ursel. Dit raakt bovendien rechtstreeks aan één van mijn bevoegdheden, toerisme. Ik zoek namelijk naar een oplossing voor onze drie musea. Beide projecten hebben hun voor- en nadelen maar beide uitvoeren is deze legislatuur uit den boze. Een kiezen en het andere voorlopig schrappen is dus de enige optie.

Alternatieven zoeken

Omdat het geld schaars is, zoek ik naar een aantal kostenefficiënte alternatieven om onze gemeente te doen bruisen. Grobbendonk en Bouwel Feesten! op 30 juni was daar een voorbeeld van. De Wielerdagen is daar een andere van, net als de Lindekensjogging en hopelijk op termijn de Diamantloop. Hierbij wordt er telkens gewerkt met externe partners zodat de kosten van de organisatie voor de gemeente zoveel mogelijk beperkt worden.

Ook op het vlak van communicatie probeer ik zoveel mogelijk kosten te besparen. Zo zal er op termijn waarschijnlijk een gesponsord stratenplanbord komen aan de nieuw in te richten toeristische dienst in de bibliotheek. Er werd budget voorzien voor de aankoop van twee digitale informatieborden (in één offerte dus goedkoper) maar daarnaast komt er waarschijnlijk ook een informatiebord gesponsord door onze lokale handelaars. Kiezen is verliezen maar wie creatief nadenkt, komt meestal tot kwaliteitsvolle alternatieven!

Vincent Van Genechten (schepen)

De vorige blogs leest u hier.