Een analyse van het financieel profiel (2014) van de gemeente Grobbendonk

Op 22 mei 2015

Het jaarlijkse financieel profiel van de gemeente Grobbendonk biedt een inkijk in de inkomsten en uitgaven, zowel qua totale omvang als per inwoner, en dat per beleidsdomein. Hierbij analyseren we de meest opvallende cijfers (2013-2014) van naderbij.

Onze gemeente wordt steeds met drie andere entiteiten vergeleken: 1) een cluster van 11 vergelijkbare gemeenten, 2) de provincie Antwerpen, en 3) het Vlaamse Gewest. Grobbendonk wordt gecategoriseerd als een 'verstedelijkte plattelandsgemeenten met industriële activiteit en demografische groei'. Vergelijkbare gemeenten zijn: Aalter, Beerse, Deinze, Hoogstraten, Malle, Olen, Opglabbeek, Overpelt, Tessenderlo, Westerlo en Wielsbeke. Vooral die vergelijking is interessant en wordt hier dus uitgelicht.

Demografie

Eerst is het interessant om een aantal demografische ontwikkelingen op een rij te zetten. Het bevolkingsaantal steeg van 2007 tot 2012 met 2,1% en dat vooral vanwege migratie (2,6%). De gemiddelde leeftijd in onze gemeente bedraagt 41,3 jaar. Iets meer dan 20% van onze inwoners is jonger dan 20 jaar en bijna 18% is ouder dan 65 jaar.

De werkloosheidsgraad steeg tussen 2008 en 2012 met slechts 0,2% en bedroeg toen 5,5%. Het gemiddeld inkomen per aangifte steeg in diezelfde periode met 14%. Het kadastraal inkomen met 3,8%. Daarvoor waren vooral woningen verantwoordelijk, met een stijging van 7,2%.

UITGAVEN

In 2013 (budget opgemaakt in 2012, zijnde vorige legislatuur) werd 1.156 euro per inwoner uitgegeven. Dat blijkt relatief veel te zijn, aangezien men in de cluster van vergelijkbare gemeente aan slechts 1.002 euro per inwoner kwam. Zo werd er bijvoorbeeld 300 euro per inwoner uitgegeven aan goederen en diensten. Goed voor 29,4% van alle uitgaven. In de cluster kwam men aan 201 euro, goed voor iets meer dan 21%. In de begroting van 2014 stegen de uitgaven met slechts één euro per inwoner tot 1.157.

Personeel

Tussen 2008 en 2012 daalde de personeelsbezetting bij de gemeente met 9,6%. Dat kwam vooral door de daling van het gemiddeld aantal gesco's (gesubsidieerde contractuelen) met 23,6%. Het aantal vastbenoemde ambtenaren per 1000 inwoners steeg met 5,5%. In de cluster was er hier een daling van 4,9%.

De gemeente Grobbendonk gaf in 2013 521 euro per inwoner uit aan zijn personeel (bezoldigingen en pensioenen): vastbenoemden, niet-vastbenoemden, onderwijzend personeel en andere kosten. Goed voor 51% van het budget. In de cluster kwam men toen aan 460 euro per inwoner, goed voor net geen 49% van het budget. In de begroting van 2014 werd dit reeds verminderd naar 513 euro, waar men in de cluster aan 509 euro kwam.

OCMW

Meteen valt op dat de toegestane werkingssubsidie aan het OCMW relatief hoog is. Onze gemeente gaf in 2013 (nogmaals: budget opgemaakt in 2012, zijnde vorige legislatuur) liefst 163 euro per inwoner uit aan het OCMW. Ter vergelijking: in de cluster kwam men aan 89 euro per inwoner, in de provincie aan 118 euro en in het gewest aan 114 euro. In het budget van 2014 merkten we reeds een daling naar 148 euro per inwoner.

Wat de politiezone betreft, zit Grobbendonk vrij goed. In 2013 werd 95 euro per inwoner uitgegeven, wat in de cluster 88 euro bedroeg. In de provincie en het gewest zat men boven de 100 euro.

ONTVANGSTEN

In 2013 bedroegen de totale ontvangsten van de gemeente 1.172 euro per inwoner. De fiscale ontvangsten (aanvullende personenbelasting, opcentiemen op onroerende voorheffing en gemeentelijke belastingen) bedroegen 683 euro per inwoner, goed voor bijna 66% van alle inkomsten. In de begroting van 2014 stegen de ontvangsten naar 1.227 euro per inwoner, waarvan de fiscale tot 749 euro. Of deze gehaald werden, kunnen we pas bij een volgend financieel profiel uitmaken.

De aanvullende personenbelasting (APB) bleef gelijk op 7,5% en de opcentiemen op onroerende voorheffing op 1.350. De APB bedraagt in de cluster gemiddeld 6,94%. Deze met 1% laten dalen (tot 6,5%) kost de gemeente 440.401 euro (in 2013). De OV steeg tijdens de vorige legislatuur van 1.150 naar 1.350. Deze met 100 punten laten dalen (tot 1.250) kost de gemeente 259.268 euro (in 2013).

SCHULD

De schuld op lange termijn van de gemeente bedroeg in 2013 1.102 euro per inwoner. In de cluster zat men aan 971 euro, in de provincie aan 893 euro en in het gewest aan 969 euro. Het financieel draagvlak van de gemeente was dan ook ontoereikend. Dat bedroeg 56 euro per inwoner, terwijl de netto periodiek leningsuitgaven 113 euro per inwoner bedroegen.

Dat resulteerde in een autofinancieringsmarge (de maatstaf om de eigen leningen te kunnen afbetalen) van -57 euro per inwoner. In de begroting van 2014 werd al een stap voorwaarts gemaakt naar -22 euro. Het financieel draagvlak steeg dan ook naar 114 euro per inwoner.  Ook de leningsuigaven stegen, maar een stuk minder dan het draagvlak.

Het volledige financieel profiel kan u hier bekijken.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is