De verdoken taksverhoging

Op 5 november 2010

In Grobbendonk zijn er een vrij groot aantal sociaal-culturele verenigingen actief. Één ervan is recent in het nieuws gekomen: de Ampersandjes.

Je vindt ze nog niet vermeld op de lijst van sociaal-culturele verenigingen op de website van de gemeente. Updates verzorgen, is namelijk dikwijls een probleem. Bij de aanvraag van die vereniging om aangesloten te worden bij de gemeentelijke cultuurraad hebben de verantwoordelijke bestuursleden opgave gedaan van enkele culturele en sociale activiteiten die zok in het verleden ingericht hebben.

Daar staat onder andere vermeld:

"Sinterklaas komt aan in Grobbendonk in 2009." Bijgevoegd staat een flyer met daarop de contactgegevens van de huidige voorzitter van een politieke partij, met een '&' in haar naam. Het verslag (17/11/2009) op de site van ThalsFM laat er geen twijfel over dat het omzeggens een organisatie is van en voor de politieke partij ter sprake, en dus niet van de hierboven genoemde sociaal-culturele vereniging. Ook dit jaar werd de komst van de Sint aangekondigd, maar wel in het Septemberblaadje van diezelfde  politieke partij, met een ampersand in haar benaming.

Vergiftigd geschenk

Uiteraard gunnen wij onze kindjes ieder Sinterklaaspleziertje. Maar het zou veel leuker geweest zijn als diezelfde politieke partij, in samenwerking met haar coalitiepartner, na de komst van de Sint ervoor gezorgd had dat de bewoners GEEN NEGATIEF Sintgeschenk hadden gekregen.

Sedert 1 januari 2010 zijn immers de gemeentelijke opcentiemen bij de onroerende voorheffing drastisch verhoogd van 1150 naar 1350. In centen betekent dat bij een KI van 1781,00 een verhoging van 89 Euro.

Welke pluim zal de ampersandpartij op haar hoed steken? Die van het Sinterklaasgeschenk aan de kindjes of die van het vergiftigd geschenk van de taksverhoging aan de ouders? En dat terwijl beide coalitiepartners beloofd hadden geen belastingverhogingen te zullen doorvoeren.