De Roskamhoeve in Bouwel

Op 13 januari 2011

Uit het Nieuwblad - online van 13 januari 2011

We hebben altijd zelf op de bescherming aangedrongen', zegt eigenaar en bewoner van De Roskam Erik Hackselmans. 'De voorlopige bescherming werd een jaar geleden goedgekeurd, nu is ze dus definitief. Dat wil zeggen dat het licht op groen staat voor het opstarten van een restauratiedossier van de schuur en het bakhuis. We gaan hier uiteraard ook zelf in investeren, maar door de klassering kunnen we ook een beroep doen op premies en toelagen vanwege de overheid.'

Eenmaal gerestaureerd is Hackselmans van plan om gedeelten van het hoevecomplex een meer publiek karakter te geven. 'De grote schuur biedt onder meer mogelijkheden voor het organiseren van tentoonstellingen. Het bakhuis hopen we opnieuw te kunnen gebruiken waarvoor het oorspronkelijk was voorzien: het bakken van brood op een ambachtelijke manier.'

Hoeve De Roskam maakt deel uit van het gehucht Echelpoel. Door de prominente ligging aan de Binnenheide is het gebouw en de aanhorigheden een blikvanger voor de ruime omgeving. De positionering van de verschillende gebouwen rond een bescheiden binnenplaats is voor de Kempen eerder atypisch. Het woonstalhuis en de schuur gaan minstens terug tot de 17de en de 18de eeuw en waren opgetrokken uit leem- en vakwerkbouw onder strooien daken.

Op het einde van de Tweede Wereldoorlog werd het woonstalhuis zwaar getroffen door V2-bommen, maar meteen na de oorlog weer opgebouwd. De toenmalige eigenaar Geelhand de Merxem kan hiervoor een beroep doen op het Duitse fonds voor oorlogsschade.

Het bakhuis, met rode gebakken tegelvloer en bakstenen schouw, is authentiek gebleven. Het bevat niet alleen een bakoven die geschikt is voor het bakken van wel 100 broden in één keer, maar ook een werkplaats voor de bakker en een assekot. Vooral de omvang maakt het geheel zo uniek.

Tot eind jaren negentig was De Roskam een melkveehoeve.

Marc Peeters