Toespraak 11 november 2017

Op 11 november 2017, over deze onderwerpen: Burgemeester, Herdenking

Op zaterdag 11 november 2017, de dag van de Wapenstilstand, heeft burgemeester Eric Van Meensel aan het herdenkingsmonument te Grobbendonk een toespraak gehiouden.

Lees de hele speech hier :

"Dames en heren genodigden, collega's uit het schepencollege en de gemeenteraad en de OCMW-raad,

De 11-november-herdenking herinnert ons in de eerste plaats aan de eerste wereldoorlog.

Een uitputtende oorlog die vier lange jaren duurde en eindigde op 11 november 1918 om 11 uur. Enkele uren voordien werd in een treinwagon in het bos van Compiègne de wapenstilstand ondertekend.

Een oorlog die in onze streken, ook in Grobbendonk en Bouwel, ernstige wonden sloeg.

Een oorlog die, net als alle andere oorlogen, zinloos is en veel te veel slachtoffers heeft geëist.

Een oorlog die niet alleen grote materiële verwoestingen heeft teweeggebracht, maar ook gezinnen heeft verscheurd, onnoemelijk veel jonge levens heeft geëist, een generatie heeft verwoest.

Ik ben ervan overtuigd dat alle ondertekenaars van de wapenstilstand van 11 november 1918 ervan overtuigd waren dat dit de laatste oorlog zou zijn, of althans zou moeten zijn. En dat ze niet speelden met de idee om de overwonnenen te onderdrukken, of anderzijds met de idee om zo snel mogelijk revanche te nemen, maar alleen een echte duurzame vrede voor ogen hadden.

Ik vrees echter dat de geschiedenis heeft aangetoond dat niet iedereen streeft naar echte vrede en naar vreedzaam samenleven. Niet alleen in de naoorlogse periode na 1918, maar ook nu nog.

Oorlog blijft een vreselijke realiteit, niet onmiddellijk in onze streken, maar op enkele vlieguren van ons. Het Midden-Oosten staat nog altijd in brand. In Afrika woeden nog altijd diverse gewapende conflicten. In het Verre Oosten wordt in grote gebieden bloedige strijd geleverd met vele slachtoffers die amper onze pers halen.

Oorlog betekent ook niet te beschrijven menselijke problemen ter plaatse, mensen die de oorlog ontvluchten, en een steeds groter wordend vluchtelingenprobleem.

Dit probleem blijft zich stellen want de oorlogen blijven duren, en mensen laten nog steeds hun leven in hun pogingen om oorlogen te ontvluchten. Meestal komen ze dan nog terecht in een volledig vreemde wereld waarin ze zich moeten integreren. Na de vluchtelingencrisis komt de integratiecrisis.

Ergens op de wereld zijn er altijd wel meerdere oorlogen aan de gang. De redenen kunnen verschillend zijn : territoriale aanspraken, economische belangen, culturele verschillen, historische redenen, religieuze theorieën en axioma's, politieke doelstellingen.

Vandaag gedenken en eren wij al diegenen die hun jonge leven gaven voor vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Hierbij vraag ik speciale aandacht voor alle slachtoffers van de derde Slag bij Ieper die 100 jaar geleden op 10 november 1917 officieel is geëindigd. Zij genieten ons respect. WIj moeten er over waken dat de waarden van vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid waarvoor zij gevochten hebben verdedigd en bewaakt worden, zowel hier als elders.

Alleen dan zullen we ooit een blijvend vreedzame maatschappij kunnen opbouwen. Politieke leiders dragen een grote verantwoordelijkheid in deze.

Uiteraard kunnen er verschillende ideologieën bestaan, verschillende visies op economie, verschillende religies ook. Maar zij moeten samen kunnen leven, met respect voor hoger vermelde waarden.

En verschillen moeten uitgepraat worden, niet uitgevochten met wapens, welke wapens dan ook. Dit is de enige mogelijkheid om tot een leefbare, beschaafde samenleving te komen.

Laat ons proberen om deze doelstelling ooit te realiseren. Dit is mijn vurige wens. En vermits jullie allen hier vrijwillig op deze herdenking aanwezig zijn, ben ik ervan overtuigd dat jullie het hiermee eens zijn.

Dames en heren,

Liefde is een werkwoord. Vrede is eveneens een werkwoord.

Ik hoop dat de slogan "Nooit meer oorlog" die prijkt op de Ijzertoren in Diksmuide ooit bewaarheid wordt.

Ik dank u. "

Hoe waardevol vond je dit artikel?